neděle 11. února 2018

How I fell in love with sport and how you can do it TOO

Nikdy jsem nebyla sportovní tip. Jako malá jsem vyzkoušela snad všechny možný druhy sportu - od baletu, přes hip hop, hrála jsem tenis, fotbal, chodila jsem na gymnastiku, plavání...no bylo toho hodně. Všechno to, ale bylo jenom díky donucení ze strany rodičů, kteří o mně měli nejspíš (oprávněně) trošku strach.
Proč?
Hnedka, co jsem ce vyklubala mamince z bříška jsem totiž vážila skoro 5kg no a čím jsem byla starší, tím moje láska k jídlu přímo exponencionálně rostla. Už v 5 letech jsem byla schopná sníst půlku kuřete a ještě si pak přidat zmrzlinu. 
A to samý by se dalo říct i o mojí nenávisti ke sportu, která rostla snad ještě rychleji než exponencionálně.
Nic mě nebavilo, nic mi nešlo a tělocvik byl mojí noční můrou (to pořád platí teda). Se všema aktivitama jsem po maximálně dvou letech sekla a jediný, co mi vydrželo bylo třeba ježdění na kole nebo plavání - na kole jsme totiž vždycky jezdili na oběd a v bazénu měli ty nejlepčí hranolky. 
Tenhle můj přístup se ale radikálně změnil, když mi bylo 13 a já měla o 10kg víc než všechny moje kamarádky, měla jsem šílený akné, nevypadala jsem jako holky na instagramu a chtěla jsem se líbit klukům. 
Rohodla jsem se proto, že začnu hubnout.
Kromě jídla, které jsem samozřejmě začala řešit jsem se rozhodla zařadit do svého života i sport.
Nic drastického. Zkoušela jsem běhat, ale to mi tehdy nešlo a nebavilo mě to. Začala jsem teda pořádně jezdit na kole, každé ráno a večer 40 min. Do toho jsem si na Pinterestu našla nějaké domácí cvičení na nohy a zadek, které trvalo sotva 20 min a to jsem také dělala každý den. 
Trvalo mi to asi 3 dny a já začala cítit změny. Trvalo to asi měsíc a já je začala i vidět. 
Bylo to někdy na podzim 2014, když jsem si pohyb totálně zamilovala.

Přijde mi neskutečný, že už to budou 4 roky. Moje cesta měla víc ups&downs než si vůbec dokážete představit. Šlápla jsem (dost hlubokoko) už několikrát do obou extrémů a slovní spojení jako poruchy příjmu potravy nebo obsesivní cvičení pro mě nejsou ničím neznámým
Troufám si ale říct, že se momentálně nacházim na místě, kdy pro mě už cvičení  není noční můrou.
 Netrpím žádnou obsesí, kdy mi strach z nedostatku času nebo prostoru na můj každodenní workout nedá spát a už mi ani nezačnou slzet očit a bolet hýždě jen při slově dřep.

Konečně se nacházím v harmonii se svým tělem a se svojí myslí.

Cvičení je pro mě radostí, mým koníčkem, ale už není prioritou číslo jedna. Už nikdy bych si nezvolila tří hodinové skákání jumping jacků místo rande s přítelem, protože jsem, ježíšku na křížku, včera měla čokoládu. (Ano. I tady jsem byla.)
Nebaví mě trávit všechny dny v posteli s chipsy a nutellou, koukáním se na filmy nebo hraním The Sims. Kam můžu jdu pěšky, výtahy přestaly existovat a na tůry chodím za odměnu.  
Naučila jsem se žít tenhle neustále opěvovaný active, healthy lifestyle NE proto, že by mi přinesl vyrýsované břicho a svaly na lýtkách, ale protože mi přináší radost, zdraví a protože ho zkrátka a jednoduše - MILUJU.

 
Tohle všechno jsem totiž já. 


     
A tohle...tohle jsem taky já.   

Můj zdravý životní styl se nezkládá jen z yogy, hodin strávených ve fitku, smoothie bowls a salátů.
Obecně vzato se jsem spíš tou svou první verzí. Jím zdravě a hýbu se, protože mě to baví a protože mě to dělá šťatsnou.
Mám ale dny, kdy mě dělá šťastnou i to válení se v posteli se zmrzlinou a GOT nebo, jako správnému mladistvému delikventu, popíjení alkoholu a cpaní se hranolkama s kamarádama.

A takhle, mě to ba.

Klíčem k tomu všemu pro mě bylo a je jediné - určení priorit. Mojí největší prioritou už není vážit 48 kg ani naopak sníst, co nejvíc zmrzliny honem rychle než mi jí sní někdo jinej, je to být šťastná v životě a spokojená ve svém těle
K tomu, abych byla šťastná potřebuju mnohem víc než hummus s mrkví a uběhnutých 500 km v Nike running.
 Potřebuju se stýkat s kamarády, chodit a objevovat nové restaurace a kavárny, cpát se pizzou a špagetama, cestovat i na místa, kde nemaj fitko s běžícím pásem, trávit hodiny sezením na zadku s nosem v učebnicích, abych měla dobré známky a sem tam taky potřebuju zajíst slzy novou příchutí Ben&Jerry's a zapít zklamání láhví lambruska, protože jsem prostě taky jen ten člověk.



Abych to tak nějak celé ukončila dám vám na závěr několik tipů na to, jak jsem si já ke sportu vytvořila ten nejzdravější vztah za celý můj život.

1. Nedělejte to JEN pro to, abyste zhubli.
Jo, tohle je dobrej startovní bod. Dobrá motivace na začátek. Každopádně, není to něco, co by vám pomohlo udržet si se sportem ZDRAVÝ vztah dlouhodobě. Najděte si ostatní věci, co vám sport přináší - co třeba energie, dobrý pocit a zábava?

2. Nenuťte se do toho
Každý den zkrátka není posvícení. I já mám dny, kdy je cvičení tou poslední věcí, co bych chtěla dělat. Pokud, ale vím, že je v tom vážně vážně jenom lenost a stupidní výmluvy, kopnu se do zadku a stejně si zacvičím. Někdy v tom je ale něco víc. Může mi být blbě, fyzicky, psychicky, obojí nebo zkrátka není čas. A pokud někdy vynecháte, je to v pořádku.

3. Dělejte to, co vás baví
Asi nejdůležitejší bod ze všech. Nedělejte to, co všichni ostatní, když vás to nebaví. Nemusíte chodit do fitka, běhat marathony nebo cvičit yogu jen protože je to teďka in a trendy. Existujou miliony druhů sportů, od tance přes tenis, fotbal, kick box, plavání, rychlá chůze, jízda na kole, brusle....... asi nemusím pokračovat, že?

4. Sleduj progress
"Progress" bych rozdělila do takových 3. kategorií - estetickej, fyzickej a psychickej. "Estetickým progressem" myslím, přesně to, co nás asi všechny napadne jako první - sixpack, menší stehna, nižší číslo na váze nebo čístší pleť. Tohle ale není všechno. Fyzickým progressem myslím to, co jsme vlastně schopní udělat - o kolik km víc uběhneme, o kolik težší činku uzvedneme nebo třeba kolik gólu jsme dneska uhráli. Pro mě, je tenhle druh progressu tím nejvíc motivujícím. No a psychický progress? To je celý to naše smýšlení. Jak o sportu uvažujeme? Pozitivně nebo negativně? Tahle část je často, skoro vždycky přehlížená - a paradoxně, je to ta nejvíc zásadní.

5. Citáty a afirmace
Myslete si o mně, že jsem další šílenec, ale věřím na to, že naše podvědomí ovládá naše činy. Proto, pokud si budete všechny ty klišé, pozitivní citáty a afirmace (jen ne věř, běž, dokážeš), radikálně změníte pohled na věc a ani to nebude bolet.

6. Všechno je to jenom o zvyku
Mluvíme-li o rutinách a zvycích, které si vytváříme a celou tou vědou, která za tím stojí....to je moje posedlost. Mohla bych o tom číst, poslouchat podcasty a sledovat videa celý dny.
 Opravdovým klíčem k tomu udržet si sportování celý život  je totiž zvyk. Udělejte si z toho něco, bez čeho už nemůžete normálně fungovat, jako třeba čištění zubů. 
A jak přesně na to? To vám prozradím v dalším článku, protože už teď mám pocit, že jsem napsala takovou delší Bibly. :D
Taaak. To by bylo.
Já moc doufám, že vám můj dnešní článek pomohl. Ukázal vám, že ani já jsem vždycky nebyla tak úplně v pořádku a "úžasná" (né, že bych teď byla). 
Všichni máme svoje highs & lows, to si pamatujte.

Jaký je váš nejoblíbenější sport?
S láskou, V.
_________________________________________________________________________

I used to not be a sporty person. 
Since I was young I hated everything that involved just a tiny, little bit of movement. And trust me, I have tried it all - from ballet, hip-hop dance, street dance, tennis, football, swimming, gymnastics...and the list goes on. But all of this had only one reason - the pressure from my parents who were probably (rightfully) concern about my health.
Why?
Well. Right after I got out from my mom's belly to explore the world and to bring happiness and peace to the planet, I had already almost 5 kg. Which, if you don't know that, is a looot for a newborn.
And as I was getting older, my love for food was growing fast than exponentially. 
Unfortunately, the same thing could be said about my hate for sport.
I hated team games, running or even just walking, anything that made my heart beat go up even just a little bit. PE was my nightmare (have to say that that's still true...). The only thing I kinda enjoyed was riding a bike and swimming - bicycling always ended with a lunch and they used to have the best french fries in the swimming pool.
All of this changed when I was 13. Suddenly I had pretty bad acne, I was 10kg heavier than all of my girlfriends, I didn't look like the girls on instagram and I wanted boys to like me. 
And so, I decided to lose weight. 
I started slowly. Nothing crazy. Tried running but that didn't work back then. So I switched to bike riding again. I loved it! I remember going on a bike 2 times a day, morning and evening, for at least 40 minutes. I also started working out at home which was something completely new for me.
It took about 3 days till I started feeling differently and it took about 1 month till I started looking differently.
It was sometime during autumn 2014 when I felt in love with sport.


It feels totally insane when I realise it's been almost 4 years! My journey had more ups&downs than you can even imagine. I've stepped into both extremes (really, really deeply) more than once and so words like eating disorders or compulsive exercising are, unfortunately, nothing new in my vocabulary.
But now I dare to say I'm in a place where exercising isn't my nightmare anymore.
I'm not obsessive about it to the point where I would be literally unable to sleep because I would be scared of not being able to workout the next day. Also I'm not at a point where I would get nauseous just from hearing the word "squat".

I feel in harmony with my body and mind.




Working out is something that brings me happiness, that is my hobby but it is not my n. 1 priority anymore. I would never choose doing jumping jacks for 3 hours in my room over a date night with my boyfriend, just because "I ate chocolate yesterday", again. (Yes. I've been there.)
I hate spending (too many) days in bed surrounded by junk food and watching movies or playing The Sims. If I can walk somewhere, I walk. Elevators stopped exist and hiking is now a reward, not a punishment.
I've learnt to live and love the so called active, healthy lifestyle NOT because it gives me six-pack and calve muscles but because it makes me feel my best.




All of this is me.




And all of this...that is also me.
My lifestyle is not just yoga, hours spent in the gym, smoothie bowls and salads.
In general I'm more that first version of me. I eat pretty healthy and I move a lot because I love the way it makes me feel.
However, there are days when lying in bed with gallons of ice cream and binge watching GOT or when drinking beer and eating french fries with my friends is what makes me feel good.


And that's how I like it.

The key for everything is to have your priorities.
My biggest priority is not being 48 kg anymore nor eating as much ice cream as I can before someone else does it. My biggest priority is to be happy in my life and to be happy and confident in my body.
And to be happy I need way more than just hummus and carrots or having ran 500 km in my Nike running app.
I need to spend time with my friends and family, discover new cafes and restaurants, eat way too much pizza and pasta, travel even to places where they don't necessarily have a gym, I have to spend hours siting on my butt, studying so I can have good grades and sometimes I need to reduce my sadness with Ben and Jerry's or wine because guess what - I'm also only a human.


To wrap it all up, I'll give you a few tips on how I've got to the best relationship with sport in my entire life.
1. DON'T do it JUST to lose weight
Yes, that is a great starting point. Good motivation if you've just started. However, it is not something that would lead you to longterm results. To a healthy relationship with sport. Find something else - energy, good feeling after, joy?

2. If you can't then don't
Not everyday is a good day and if you can't exercise for once it doesn't mean you will lose your all your hard work. 

3. Do what YOU like
Probably the most important point. Don't just do things that are trendy or that everyone else does. You don't have to go to the gym, do yoga or run marathons if you don't like it. There is are sooo many different kinds of sport. Find the one that's there for you.

4. Follow the progress
Now, what progress? I divide it into three categories - aesthetical, physical and psychological. Aesthetical is the one we probably think of when someone says progress - the six pack, the thigh gap, the lower number on a scale. This one is really important. However, for me at least, the physical one is even more motivating. By that I mean our improvement in the sport itself. Can you run faster? Can you lift heavier weight? Did you score more goals? And the psychological part? Ohh boy, I feel like this part it the one that is the most ignored even though it is so fundamental! It is how your perception of exercise changes. How do you perceive it? Is it something you enjoy?

5. Quotes and affirmations
Call me crazy but I DO believe that our subconscious affects our behaviour. So just don't think about it too much and read all those Pinterest quotes set it as your wall paper and you will feel the difference - without even trying too hard.

6. Habits are the answer
Last but not least - the power of habits. I could go on about this for ages. The science of habits will never stop fascinating me! I'm planning on doing a full on article about this but simply - make exercise something as natural for you as for example brushing your teeth. It takes time but once you get there you literally won't be able to fall asleep without going at least for a walk. 

Soooo, that would be it.
I really hope I helped someone with this article. Let me know if I should do more blogposts in English and  also - do you have any "hacks" on how to make sport fun and what is you favourite sport/ activity? Let me know in the comments!
With love, V.


Share:

6 komentářů

  1. Velmi hezký článek! :) Moc se mi líběj ty fotky z Istanstories, které jsou takové fakt autentické a kde ses nebála dát i ty, kde se nestravuješ úplně nejzdravěji! O tom to totiž je, ukázat se jak člověk se vším všudy! :)
    Podobný motivační článek jsem psala zde:
    LifestyleBirdie -
    Moje cvičení a motivace pro další lenoch

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc ti děkuju! Jo, podle mě přesně o tom insta stories jsou -ukázat jakej člověk je a udělat si ze sebe srandu. Tu dokonalost ať si lidi schovaj na feed! :DD Super, na článek se určitě podívám - na tohle téma jich nikdy není dost :) <3

      Vymazat
  2. Aaaaaa naprosto skvělý! Je vidět, že tě to baví, že se netrápíš sto hodin tejdně ve fitku a že se "nebojíš" dát si kopec zmrzliny a dokonce, že ti nevadí to sdílet. Vadí mi to dogma, jak každej na insta a všude musí ukazovat jakou má vůli, že to pomalu vypadá, že bydlí ve fitku a nedá si na večeři víc než mrkev. A pak jsou z toho mladý holky naprosto zblblý..
    Prostě super! <3
    www.linheart.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak, naprosto souhlasím!! Myslím si, že člověk si na takový místo musí zajít k tomu, aby pochopil, že mezera mezi nohama není všechno:) Taky je podle mě občas průšvih, že žijeme ve světě, kde jsou lidi za podobnou "vůli" (nebo spíš posedlost) chváleni a zbožňováni a z toho pak můžou vznikat docela závažný problémy...Moc ti děkuju za komentář! Jsem fakt ráda, že se článek líbil <3

      Vymazat
  3. Krásný článek, hezky se to četlo a je to nic než pravda! Jen tak dál! :)

    OdpovědětVymazat
  4. Jee Leni, moc ti děkuju!! Jsem ráda, že se článek líbil <3

    OdpovědětVymazat

Blog Design Created by pipdig