pondělí 31. července 2017

Já a běh + tipy jak (zase) začít

Já a běh. Jedna dlouhá a pořádně komplikovaná kapitola. Od mala jsem rozhodně nebyla žádnej sportovec, sport jsem nesnášela. Pamatuju si, že jsem chodívala na všelijaký tance, balety a hiphopy, chvilku jsem taky hrála tenis...ale všechno to bylo jen z donucení rodičů. Já to nesnášela. Jakmile mi bylo asi 12, rodiče mě přestali nutit a já si mohla vybrat, jakou aktivitu chci dělat...surprise surprise vybrala jsem si "nic". A tak jsem se asi rok, možná rok a půl jen tak válela doma. Sem tam jsme šli na lyže nebo na kolo, zaplavat si a tak, ale jinak jsem většinu času trávila u telky nebo ještě líp, hrála jsem simíky. Světe div se, vzhledem k tomu, že jsem v tý době neměla asbolutně žádný ponětí o nějakym zdravym nebo vyváženym jídle, začala jsem přibírat. A tak někdy ve 13 letech jsem se začala cítit fakt blbě. Nelíbila jsem se sama sobě. Pamatuju si to, jako by to bylo včera. Byly jsme zrovna na výletě v Paříži a já si udělala selfíčko v zrcadle. Měla jsem kraťoučký šorky a něco jako crop top. Když jsem se pak podívala na tu fotku, chtelo se mi brečet. Břicho mi přetýkalo přes okraje šortek, vůbec jse nevypadala tak jak jsem si myslela, že vypadám..a zkrátka...tenhle outfit jsem si fakt vzít nemohla. Ale mě se to líbilo a prostě jsem si chtěla nosit co chci a cítit se v tom dobře. A tak jakmile jsme se vrátili, v létě 2014, začala jsem hubnout. Začala jsem nejdřív dost debilně- hladovkama. Ale to jsem nevydržela moc dlouho, nanejvýš den. Začala jsem trochu cvičit. Asi tak 30 min ráno a večer. Chtěla jsem začít běhat, ale hrozně mě odradilo to, že jsem na začátku neuběhla asi 2 km bez zastavení, a proto jsem začala 2x denně jezdit cca 15 km na kole. Moc mě to všechno bavilo, i když jsem moc nezhubla, protože jsem jídlo pořád absolutně neřešila. Na podzim jsem začala chodit do fitka a ještě víc cvičit doma. Zjistila jsem si všechno o tom co a jak jíst-jedla jsem pravidelně a převážně zdravě, 4x-5x denně. A brzo jsem zhubla 10 kg. No a pak se věci začali trochu vymykat kontrole. Ale o tom to dneska nebude. Někdy na jaře 2015 mě napadlo, jít si zaběhat. Byla jsem hubená, dobře se mi cvičilo a cejtila jsem se fakt super. Řekla jsem si proč to nezkusit. Hned na poprvý jsem uběhla 7km a koukala jsem jak opařená, protože tohle číslo bylo v mojí hlavě naprosto neskutečný. Druhej den jsem šla zas. Další taky. Přicházela jsem na to, jak hrozně super sport to je. Jako by můj mozek vyskočil z mojí hlavy a vydal se na vejlet do nějakýho úžasnýho světa. Vždycky myslím na tak krásný věci a všechno se zdá možný. Všecičko. Myslím a plánuju a několikrát se přistihnu při tom jak se culím jak blázen. Ten rok bylo mým cílem uběhnout 10 km. Někdy v létě jsem to zaběhla a myslela jsem, že zešílím štěstí. Já! Já to dala. Ta který se nejvíc smály za to, že je tlustá a ta která souvisle neuběhla ani km ta, co byla vždycky poslední. Fakt to jde. Měla jsem několik pauz, většinou přes zimu. Další rok (2016) už jsem uběhla i 15 km. Ale pak se to zase trochu vymklo mojí kontrole, a já hrozně přibrala. A to mi běh tak znechutilo. Samozřejmě se mi zhoršila fyzička a já už nebyla schopná běhat 12 km denně. Přestalo mě to bavit a nutila jsem se běhat, abych byla "zase hubená". Hm to neni nejlepší přístup. Trvalo mi dobrej rok, abych si to zase zamilovala stejně jako na začátku.
                 
                     
A tak jsem tu. Zase dělám to, co mě baví s pořádnou láskou. A jak jsem se k běhu vrátila? Asi nejvíc zajímavá část článku. 
Zdroj: pinterest
                      

1. Nenuťte se. Pokud se vám vážně nechce nebo nemůžete- nechoďte. Bolí vás nohy? Nejděte. Je vám špatně? Nechoďte. Ale pokud se vám nechce, protože jste líní bebo protože si myslíte, že jste měli špatnej den- to jděte! Protože v tomhle stavu si to užijete nejvíc. A pamatujte- nikdy nevěřte prvním 3 km!
 2. Změňte přístup. Neberte běh jako prostředek k hubnutí, ale jako zábavu. Jako čas pro vás a vaše myšlenky. Měl by to být váš koníček a né noční můra.
3. Zjistěte si svou část dne. Pro mě to je pozdní odpoledne/večer. Na tohle existuje bohužel jen "pokus omyl" způsob zjištění, ale stojí to za to. Já prostě nikdy nebudu ranní běžec. Jakžtakž to zvládám třeba v 9-11 po snídani, ale ráno před snídaní mi to prostě moc nejde.
4. Nemějte na sebe moc velký nároky. Zvlášť pokud začínáte- neporávnejte se s ostatníma. Každej jsme jinej a vy hned neuběhnete 10 km. Ani po pauze. Před rokem jsem běhala 14 km s rychlostí 5m/km a teď uběhnu sotva 10 s 6m/km. A trvalo mi dlouho než jsem překonala to porovnávání se i se samou sebou. Už nejsem stejná jako před rokem. Troufnu si říct, že jsem úplně jiná a tak prostě nemůžu mít stejnym výsledky.
5. Jezte aspoň trochu zdravě. Já vím, 90% z toho co přidávám jsou nezdravý blafy. Taky to na sobě pozoruju, že v létě s mým nerežimem běhám hůř. Ale snažim se dostat zpátky a hlavní jídla vybírat spíš zdravější. Ono to nakonec neni tak tězký, miluju ovoce a zeleninu a celozrnný pečivo (až na to sladký teda) mám taky 100x radši. Věřte mi, chce to jen pár týdnů a vaše běžecký výsledky se změní neskutecnym způsobem
6. A poslední tip- dejte si pauzu. Nemusíte běhat každý den. Někdo rád běhá 5x týdně někdo 4x a někomu to stačí i 1. Najděte si to, co vyhovuje vám. Tak a to by byl celý članék. Já doufám, že se vám líbil a že si z něj něco vezmete. Abych tak řekla, běh je pro mě trochu náboženství. Vždycky mi dá hrozně síly a učí mě věřit. To je asi proč to tak miluju.
Co je váš nejoblíbenější sport?
                                                   

Share:

1 komentář

  1. No...běh upřímně moc nemusím, ale miluju jezdit na inline bruslích. Vždycky je to moje spása, například když se cítím hrozně, nebo prostě potřebuju někam vypadnout..hrozně ráda bych se tady rozepsala, abych mohla napsat jak si skvělá a vždy mi zvedneš náladu, ale zrovna teď máme angličtinu, takže to asi nechám až na další článek 😇🌈

    OdpovědětVymazat

Blog Design Created by pipdig